Nu är det dags att fira, två plus ett år!

Tiden går fort när man har roligt sägs det och det har den verkligen gjort. Nu är det redan mer än två år sedan jag tog över Eva Hanbergs hemtjänst och gjorde om den till Primula Hemtjänst. Den 2 november 2015 tog jag officiellt över rodret för Eva som stannade i företaget ett halvår för att hjälpa och leda mig rätt. Tiden har gått väldigt fort, men det har också hänt väldigt mycket.

Uppstarten blev lite annorlunda mot vad jag räknat med. Det var minsann inte bara att fortsätta som om inget hänt. Det blev lite oro i lägret och det var egentligen inte så konstigt. Att Eva skulle sluta och att jag skulle ta över måste ju ha slagit ner, mer eller mindre som en bomb för alla medarbetare. Ingen visste något förrän det var dags. Min kontakt togs med Eva redan i augusti 2015, sedan var det förhandlingar och en del formaliteter som måste slutföras innan jag kunde ta över. Vi ansåg båda att det bästa var att inget säga, till någon så fick det bli.

Alla kunder fick givetvis välja om de ville stanna kvar med oss som utförare även om det nu var en annan ledning. Det ville alla. Alla anställda fick  också ta ställning till hur de ville göra och några valde att hoppa av, vilket gjorde det lite extra segt i början. Efter ett halvår, i mars, var det dags att byta namn på företaget till Primula Hemtjänst & Städservice, vilken varit planen från första början. Alla bilar stripades om och nya arbetskläder köptes in.

I april kommer första dråpslaget. Ett brev från Patent och Registreringsverket, PRV, dimper ner. Detta sker en dag när det har varit hur stressigt som helst. Flera har varit sjuka och jag har själv varit ute och jobbat, flår som en  galning för att hinna med all administration som hopar sig på mitt skrivbord. Namnet Primula får inte användas enligt PRV. – Va??? det kan inte vara möjligt, fast jag hinner inte, orkar inte, ta detta just då.

Några dagar senare jobbar jag hemma, sätter igång att ringa runt över allt, först och främst till PRV för att få en förklaring, sedan ALMI, en advokat, Stenströms som hjälpt mig med namnet, ja alla som jag bara kan komma på för att få någon rätsida på detta.  Överklagan och en ansökan om ett eget varumärke påbörjas.

Det rullar på och det är fortfarande mycket att göra. Det blev svårt att rekrytera fler medarbetare till sommaren och det var ganska tufft. Men de som hade rätt till semester fick sin semester när de önskade den. På något vis fick vi ihop det. Jobbar både ute och inne, bor i husvagn på parkeringen utanför kontoret och deltar i Slite marknad för att prata hemtjänst. Anordnar sommarfest för medarbetare och vi har en del trevligt också även om det arbetas mycket. Sommaren rullar på och till slut lugnar det ner sig en aning.

Den 29 september registreras Primula Hemtjänst som ett eget varumärke, yes, äntligen!

Till hösten vaknar tanken om att starta Primula även i Visby. Ansöker och blir godkänd. Planen är att starta i Visby i början av november, men den planen får allt flyttas fram. Ett inbrott och stöld av två bilnycklar hos oss på kontoret i Slite gäckar oss. I början av november hamnar bilnycklar till två av våra bilar i orätta händer. De roar sig med att köra vår arbetsbil nattetid. Vi hittar den ene utan någon större åverkan, men med en jacka kvar i som jag hoppas ska ge träff på vem som varit den skyldige. Den andre bilen byter vi lås på och tror att den därmed är säker, men icke. Den stals någon natt senare och den blev det aldrig någon bil av mer. Man hade roat sig med att köra runt på många ställen på norra Gotland och avslutat natten vid 05-tiden med att köra som några galningar runt, runt i ett motionsspår som fanns i Slite. Sedan hade man slagit sänder rutor och sparkat sönder den invändigt. Detta hände de dagar som det kom massor med snö. Ingen har ännu åkt fast för detta. Tänk om de som gör sådant kunde förstå vilken frustration, vilken sorg och vilket merarbete de skapar förutom vad det kostar helt i onödan.

En ny bil fick köpas in och sakta återgår man till vardagen igen.

Vi startar upp i Visby den 1 december istället. Det var verkligen något annorlunda, att starta precis från början. Att sitta och vänta på att kunderna ska välja oss, så att vi kan få börja jobba. Vi får några kunder och vi hankar oss fram. Själv är jag delaktig i arbetet och jobbar ute i hemtjänsten både kvällar, helger och jul. Det går, men är inte hållbart i längden.

Under sensommaren hade vi höstfest för våra kunder i Slite där vi bjöd på tre hemgjorda soppor, hembakat bröd, hemgjord dricku och en snaps. Vi hade underhållning av våra fina medarbetare som är begåvade med fina sångröster och det var mycket uppskattat. Längre fram på året gjorde vi även en julbuffe´för våra kunder där vi försökte tigga ihop en del från våra affärer runt omkring, vilket visade sig inte vara så lätt. Den som var mest generös var faktiskt Robban från Gutechark i Sanda. Där fick vi både sylta, julkorv och rökta korvar, samt lyckönskningar om en trevlig fest. Men julfest blev det och tomten kom, med klappar till var och en.

Nytt år nya möjligheter och utmaningar.

Under våren genomför vi våra första planeringsdagar tillsammans med övernattning i Borgvik. Dessa dagar blev mycket lyckade, vi höll schemat och fick väldigt mycket gjort. Vi hann även med två studiebesök innan vi återvände till vår verksamhet i Slite och i Visby, det blev studiebesök på Hattstugan och på nya äldreboendet i Katthammarsvik.

Under våren flyttar vi till nya lokaler i Slite, gamla polishuset. Vi har haft tillgång till detta ett par månader och får själva se till att renovera efter behov och önskemål. Det har stått tomt några år och behöver verkligen lite uppfräschning. Vi flyttar in i maj, en flytt som alla tycker blir till det bättre.

Sommaren 2017 kommer och hela våren har kantats av intervjuer och rekryteringar. Även denna sommar går ihop på något underligt vis och de som ska ha sin så väl värda semester, får den. En sommarfest ordnas för kunderna i Slite. Ett litet sommarregn håller på att ställa allt på ende, men träffen genomförs och blir väldigt uppskattad och lyckad. Det kan däremot inte den planerade personalfesten göras, den får ställas in med buller och bång. Det är ett regn och åskoväder som heter duga och det lägger sig givetvis över Slite den planerade sensommarkvällen.

Hösten luffar in, vintern, ja knappast nån vinter, men vi lever över den också och ja, nu har det redan gått mer än två år sedan jag tog över. Det är inte klokt, men så är det. Det kan vara tufft många gånger, men jag ångrar då verkligen ingenting.

2018-02-09T19:15:32+00:00 9 februari 2018|

Skriv gärna en kommentar