Att jobba hos Primula

Vi är ett privat hemtjänstföretag och vi jobbar på uppdrag av Region Gotland. Det måste alla göra enligt LOV, Lagen Om Valfrihet. När du jobbar hos oss behöver du aldrig vara orolig för delade turer eller dubbelpass, ej heller tvingande perioder av ledighet när det är dags för sommarsemester. Alla anställda, oavsett om du är tillsvidareanställd eller sk timmis, får ta del av en friskvårdspeng vid egna initiativ till friskvård. Nästan alla medarbetare har individuella scheman utifrån egna önskemål och förutsättningar, beroende av hur det ser ut i livet just nu. Hos oss jobbar vi hela tiden för en god arbetsmiljö, en upplevd yrkesstolthet och arbetsglädje.

Det är viktigt att få ha kul på jobbet och att det finns trevliga saker att se fram emot. Vi har planeringsdagar, ibland med övernattning, vi har provat på zumba tillsammans, vi har haft en tredagars utbildning inom området demens och vi har arrangerat lyft- och förflyttningsutbildning med en Durewallsinstruktör. Vi har givetvis en del egna trivselkvällar tillsammans. När våra kunder fyller år uppmärksammar vi det med att ge en blomma. Före corona, arrangerade vi både sommarfest och julfest för våra kunder och dessa var mycket uppskattade.

En god bekräftelse om att vi gör ett gott jobb får vi bekräftelse om när vi tar del av den årliga undersökningen som Socialstyrelsen genomför i hela Sverige för att få reda på “Vad äldre tycker om sin hemtjänst”. En del av resultaten redovisas på regionens sida där man väljer utförare av sin hemtjänst här på Gotland. Gå gärna in och titta på dessa.

På Primula bryr vi oss om varandra och tänker på att hjälpa varandra om det skulle behövas. Alla har en egen jobbtelefon med sig så att vi kan ringa varandra om olika frågor som uppstår och man känner att man vill rådgöra med någon. Det kan vara samtal till kollega, anhörig, sjuksköterska eller chef för att rådgöra hur uppkomna situationer ska lösas. Hos oss behöver man aldrig vara rädd för att ställa en dum fråga, vi månar om varandra och stöttar varandra.

Hur är det att arbeta i hemtjänsten?

Arbetet innebär att man har förmånen att möta andra människor som man annars troligen inte skulle mött. Man får möjlighet att höra andras livsöden, erfarenheter, upplevelser, tankar och önskemål. De flesta av våra kunder är äldre som har drabbats av sjukdom eller någon funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp med vissa saker. Hjälpen kan innebära personlig omvårdnad så som att hjälpa till med tandborstning, toalettbesök, ta fram frukost, diska, hålla snyggt och ta ut sopor, samt givetvis att prata med kunden. En del kunder får flera besök per dag, upp till sex gånger per dag. Vi hjälper till med att värma mat, diska, hålla rent, ta ut sopor, titta till för att prata, säga god morgon, säga god natt, överlämna läkemedel och mycket mer.

Vi utför även serviceinsatser när kunden beviljats hjälp av biståndshandläggare, så som att tvätta, städa, gå och handla. Ibland utför vi något som kallas “social tid” och det innebär att en stund få ägna tiden bara till det som kunden själv vill. Vi ledsagar också vid behov till läkare, vårdcentral och frisör eller liknade om inte anhöriga har möjlighet till detta.

Varje dag inträffar saker som innebär att beslut måste fattas och utmaningar måste lösas, var så säker. Det är en faktor som gör att arbetet är så stimulerande. Varje dag innebär möten med människor och oftast mycken tacksamhet och glädje.

Jag, Anette Andersson, anser som arbetsgivare att det är väldigt viktigt att ha en god arbetsmiljö och go känsla i och för företaget så att alla trivs. Jag vill att alla ska uppleva arbetsglädje och yrkesstolthet, det är jätteviktigt.

Förutom hemtjänst kan vi som privat företag även utföra andra uppdrag där RUT-avdrag kan göras. Det kan vara städ, återkommande eller enstaka, flyttstäd, gräsklippning, rensa rabatter, skotta snö, räfsa löv eller annat som hör hus och trädgård till.

Nu hoppas jag att du har fått en bra uppfattning om hur det är att jobba hos oss och att du vill anmäla ditt intresse för att få arbeta tillsammans med oss. Gör detta genom att sända ett mejl till info@primula.nu

Varmt välkommen att höra av dig.

4 svar

    1. Hej Malin
      Vi jobbar på hela ön, om vi kan, med RUT-tjänster. Med beviljade hemtjänstinsatser jobbar vi på norra Gotland och i Visby.
      Hoppas detta var svar på din fråga.
      Anette

  1. Hej Anette!
    Är undersköterska och har jobbat på äldreboende och inom hemtjänsten i 16 år. Just nu vikarierar jag som lokalvårdare på Gotlands sjukhem och trivs jättebra med det. Nästa vecka går jag tillbaka som undersköterska på samma ställe. Min fråga till dig är: finns det möjlighet att bli anställd hos er bara inom städservice och inte hemtjänst? Behöver ni mer personal inom städ och hur många % kan man få?/Jessica Andersson

    1. Hej Jessica
      Så kul att du hör av dig till oss. Det finns absolut utrymme för endast städuppdrag eller annat som hör RUT till. Jag ber Annelie som har ansvar för städuppdragen i Visby och söder över att höra av sig till dig via din mejl om det är ok för dig. Annars får du gärna mejla Annelie på annelie@primula.nu
      På återhörande.
      Anette

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *