Ja, så verkar det vara. Har det inträffat något som kan liknas med en katastrof, kris eller skandal – då hör de minsann av sig, journalisterna på våra lokaltidningar. Framför allt när det gäller privata utförare. Finns det något trevligt att rapportera om, då lyser de med sin frånvaro.
Äldreomsorgen och hemtjänsten i synnerhet verkar ju vara väldigt stimulerande att skriva om, i alla fall när det går mindre bra. Framför allt om det är någon av de privata utförarna som man kan skriva ner.
Misstag kan givetvis ske hos privata hemtjänstutförare, men det sker säkerligen lika ofta hos regionens egen hemtjänst. Med detta sagt, absolut inget försvar för vare sig misstag eller slarv.
Det kan inte vara särskilt uppmuntrande att läsa om alla förfärligheter som man skriver om, varken för kunder eller anhöriga, inte heller för de som arbetar i hemtjänsten.
Värst av allt är att dessa reportage läses av de som befinner sig utanför hemtjänst och äldreomsorg och inte har en aning om vad som egentligen har skett. All fakta kan inte alltid läggas fram eftersom äldreomsorgen omfattas av tystnadsplikt och sekretess. Socialtjänstlagen bygger dessutom på frivillighet.
Sensommarfest hos oss på Primula hemtjänst.
Vi brukar ha sommarfester i början på sommaren, men det hanns inte med den här sommaren. Bättre sent än aldrig tänker vi då och ordnar en sensommarfest i stället. Vi har nu efter genomfört tre kundfester för våra kunder på Primula. Vid alla tillfällen har tidningen tipsats om våra fester, men något intresse för att skriva om något trevligt som sker inom hemtjänsten verkar inte finnas.
Den första festen genomfördes i Slite Församlingshem den 6 september i ett strålande sensommarväder. Det är utsedda festkommittéer som sätter ihop program och menyer. De delegerar sedan ut uppdragen och alla hjälps åt på olika sätt. Det mesta är egentillverkat, man har bakat bullar, kakor och äppelpajer. Till och med bull-påsarna som kunden får med sig hem är egentillverkad.
Blommor och bordsdekoration plockade från medarbetares egna trädgårdar. Dukningen görs av medarbetare.
Vi äter tillsammans, pratar och skrattar och har väldigt trevligt. Nytt för denna fest var att våra kunder fått önska låtar att sjunga tillsammans, vilket vi gjorde. Vi sjöng nog hellre än bra, men det var väldigt kul och inbjöd till många skratt.
Önskemålen av låtar var sannerligen varierande och lite utmanande. Vi fick prova på “Lyckliga gatan”, “Ooa hela natten”, Dagny, I natt jag drömde med flera. Givetvis sjöng vi även Vardesveisu. Ingela och Ulla kompade och höll tonen för oss. Det var otroligt roligt och jättekul när någon uttryckte; å det där var min önskelåt. Det får väl ändå tas som ett godkännande.
Behovet av att träffas är stort, det märks på ljudnivån när vi väl bjuder till fest. Man pratar och skrattar, man får syn på någon som man känner sedan gammalt och som man vill ta några ord med. Minns du? osv.
Ytterligare två fester för våra kunder genomfördes i Visby i Tjelvarkyrkan den 29 och 30 september.
Det behövs verkligen inte så mycket för att det ska bli trevligt, det viktiga är gemenskapen, att få möta andra människor. Ett enkelt och trevligt inslag på våra fester är lotterier.
Vi har förmånen att ha vår egen lotterigeneral, Britt. Hon köper vinster, sköter försäljning och dragning av vinsterna på ett förträffligt sätt.
Vinsterna består förutom choklad, blommor och kaffe även av hembakade släta bullar. Väldigt uppskattat.
Trevnaden på våra små fester är toppen och lämnar en go känsla kvar i kroppen länge.