Vilket år vi har haft!

Nu är det ett helt år sedan jag skrev nåt här sist. Det är ju inte klokt. Har tänkt så många gånger, men all tid och kraft har gått åt till annat, ja ni förstår säkert till vad, just de fokusering på och hantering av corona!

Året 2020 började så bra och vi hade redan tidigt på våren fått till några egna utbildningar i lyft- och förflyttningsteknik. Vi hade fått tag i lokal, en Durewalls-instruktör och bokat upp flera tillfällen där vi även bjudit med andra privata utförare att delta. Utbildningen fungerade bra och den var väldigt uppskattad, men sen kom det där viruset som ingen tidigare ens visste att det fanns. Det var bara att tänka om, göra om, göra nytt, upprätta krisplaner, beställa mera handdesinfektionsmedel, handskar och munskydd.

Mars månad, den var helt galen. Tusentals frågor hela tiden, från alla håll. Och vart skulle man vända sig för att få svar, ingen visste ju, ingen var förberedd. Det kan man väl ändå erkänna nu, att inte ens regeringen hade några bra svar. Jag höll på att bli galen varje kväll när man hörde på nyheterna om att det fanns skydd och det var upp till arbetsgivaren att ordna detta. Det fanns ju knappt något att få tag i. Lika upprörd blev jag över att hemtjänsten glömdes bort hela tiden. Det verkade inte vara någon som förstod eller tänkte på, att även vi jobbade med de mest sårbara i samhället, våra äldre. Kväll efter kväll stod jag framför tv:n och undrade, men vi i hemtjänsten då? Hur ska vi tänka? Hur ska vi göra?

Efter några veckor fick vi i vart fall till Skype-möten med myndigheten på regionen här på Gotland. Där kunde vi gemensamt kunna diskutera och få information om hur vi skulle agera och tänka. Dessa Skype-möten är ett dock gott resultat som kommit ut från det hemska som viruset inneburit. Ett sätt att mötas i stället för alla inställda möten och nedstämmningar.

En annan god sak som kom ut från den här hemska våren är våra små tävlingar som vi arrangerat för våra kunder i Primula. I mars månad när allt bara handlade om Corona, hemska insjuknanden och dödstal, då skapades dessa små klurigheter för att få något lite annat att tänka på och prata om. En gång per vecka drogs sedan en vinnare och priset blev en timmes egentid tillsammans med personal för en fikastund eller biltur bort från hemmet eller något annat som vinnaren önskade sig.

I och med den stora försiktighet som all personal varit tvungen att ta, som att stanna hemma vid minsta symtom, innebar att det krävdes fler personal. Rekrytering har pågått hela tiden, mer än i vanliga fall, vilket har känts lite motsägelsefullt, att ta in fler och nya medarbetare i verksamheten. Men alternativet hade varit att avboka flertalet insatser som inte var livsnödvändiga, så som städ, tvätt, ledsagningar osv. Vi har dock, tack vare all ny personal som rekryterats, lyckats hålla i gång verksamheten fullt ut och det känns ändå bra.

Sommaren kom och i det längsta tänkte vi att vi skulle kunna ha vår sommarfest, men insåg till slut att det inte var förenligt med alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. Alla våra medarbetare fick dock sina semestrar så som man hade önskat sig men man fick vackert hålla sig i Sverige. För den som tänkt annat blev det till att tänka om.

Början av hösten kändes helt ok och man trodde väl då att det skulle bli lugnare och att vi så sakta skulle få återgå till gamla vanor, men se icke. Det blev bakslag och för oss alla som vid det här laget var ganska trötta på Corona. Det var bara att kavla upp armarna igen och ta nya tag. De flesta är nu helt bekväma med att jobba med alla dessa skydd, även om snöret på munskyddet lossnar och går upp ibland och om det immar igen på insidan av visiret så att man inget ser när man ska arbeta. Tålamodet hos våra medarbetare är stort.

Julfesten flyttades till kunderna.

Julen närmade sig och det verkade inte bättre än att vi skulle bli tvungna att ställa in vår julfesten oxå som vi arrangerat varje år. Vi väntade i det längsta med att besluta om att det inte skulle bli någon julfest eller inte, tills någon kom på en ide’ om att vi ska ta julfesten hem till våra kunder istället.

Så påbörjades planeringen för att genomföra hembesök hos alla våra kunder där vi bjöd på en jultallrik och alla medarbetare skulle ha gott om tid för att hinna sitta med och äta de oxå, tillsammans med kund. 

Det krävdes en hel del planering och engagemang från alla medarbetare, mat skulle hämtas, körturer skulle planeras, vem som skulle få åka till vem osv. Alla var behjälpliga på olika sätt och det var bara roligt. Bäst av allt var att det blev så otroligt lyckat och uppskattat.

Så det här blev ytterligare ett gott resultat av vår virushantering. Det blev så himla bra att det är inte omöjligt att vi gör om det igen nästa år.

Till och med Liv från förmiddag i Radio Gotland kom ut och intervjuade oss.

Vill du lyssna, så kan du göra det här. 

Vi har under hösten fått en hel del uppmärksamhet och det är väldigt roligt. Resultatet från Socialstyrelsens undersökning om ”Vad våra äldre tycker om sin hemtjänst”, blev om möjligt ännu bättre hösten 2020. Så pass bra att vi rankades som den tredje bästa hemtjänsten i Sverige, enligt Expressen den 19 nov 2020, de ni! Nu gäller det bara att hålla i och hålla ut med både coronahanteringen och att bibehålla vårt goda rykte och de fina omdömen som vi får från våra kunder.

Ett riktigt gott nytt år önskar vi alla på Primula er alla!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *